فیلترهای هوا
مجموعه فیلتر همراه با محفظه و ضمائم آن به هواکش معروفند که با توجه به شرایط مختلف اقلیمی و مشخصات فنی موتورها، هواکشهای مختلفی برای تامین هوای مورد نیاز آنها ساخته میشوند. برخی از انواع مختلف هواکشها عبارتند از مرطوب، روغنی، خشک و سیکلونی. هوا از نظر آلودگی به محیطهای کم گرد و غبار، با گرد و غبار متوسط و با گرد و غبار زیاد تقسیم میشود که در محیطهای کم گرد و غبار از هواکش های مرطوب و در مکانهای پر گرد و غبار از هواکش های ترکیبی روغنی با سیکلون یا هواکشهای پیکو سیکلون استفاده میگردد.
در هواکشهای مرطوب، عامل تصفیه کننده هوا (المنت تصفیه) و محفظه فیلتر، آغشته به روغن هستند و روغن آنها میتواند ثابت یا قابل تعویض باشد که در نوع دوم، فیلتر را شستشو میدهند و امروزه تقریباً منسوخ شده است. عامل تصفیه در این هواکشها تنوع بسیاری دارند و نسبت به شرایط فنی مورد انتظار، فیلتر از الیاف گیاهی، مواد اسفنجی، توریهای بافته شده فلزی یا از نسوج مواد بافته نشده ساخته میشوند.
المنت تصفیهکننده هواکشهای خشک، کاغذی از الیاف مخصوص به صورت پلیسه است. هوای مکیده شده با عبور از اطراف فیلتر داخلی که با یک محافظ مشبک فلزی محافظت می شود، ذرات گرد و غبار را در سطح خارجی فیلتر و بین پیلسهها بجای گذاشته و هوای تمیز از داخل لوله مرکزی هواکش به سمت موتور دیزل هدایت می شود.
تعویض فیلتر باید طبق توصیه سازنده موتور و پس از طی مسافت معینی صورت گیرد که در این بین باید به وضعیت محیط از نظر گرد و غبار، رطوبت و … نیز توجه داشت. البته در وسایل نقلیه سنگین، معمولاً علائم هشدار دهندهای مثل نوار رنگی، بوق هشدار و غیره برای آگاهی راننده از کثیف شدن فیلتر هوا، پیشبینی شده است. اگرچه در اتومبیلهای سواری مطمئنترین و بدون خطرترین روش، تعویض فیلتر هوا است، چنانچه در شرایطی دسترسی به فیلتر وجود نداشت باشد، میتوان فیلتر هوا را به سه روش زیر تمیز کرد:
– زدن چند ضربه به سر فیلتر
– دمیدن هوای فشرده با حداکثر ۵ اتمسفر فشار از داخل به خارج فیلتر
– شستشوی فیلتر با آب نیمگرم و مقداری مواد شوینده تا حدی که کف نکند (۲۰ گرم ماده شوینده در ۱۰ لیتر آب). فیلتر هوا را باید پس از شستشو خشک کرده و از سالم بودن کاغذ آن مطمئن شد. کوچکترین سوراخ یا پارگی در فیلتر هوا آن را بیمصرف خواهد کرد.
در همین ارتباط هواکش برخی خودروها دارای لوله بلندی است که هوا را از بالای سقف اتاق به درون موتور میکشد تا کمترین گرد و غبار به ویژه وسایل نقلیه سنگین با کاربری در معادن، راهسازی و … وارد پیشرانه خودرو گردد. البته در خودروهای شاسی بلند و بیابانی مجهز به پیشرانههای ضد آب، با این روش هنگام عبور از رودخانهها و برکهها، آب وارد موتور نمیگردد.
فیلترهای روغن
برای جلوگیری از کم یا قطع شدن جریان روغن در موتور، حتی با مسدود شدن منافذ فیلتر، یک شیر اطمینان در فیلتر یا پایه آن قرار دارد که به محض بروز اختلاف فشار در جریان ورودی و خروجی فیلتر، باز میشود. در این حالت تصفیه روغن به صورت جریان فرعی انجام گرفته و عمل تصفیه به تدریج کاهش مییابد. برای افزایش خواص مورد نظر در روغن، به آن مواد خاصی از جمله ماده پاککننده و معلق کننده اضافه میکنند تا مواد آلاینده به جای تهنشین شدن به صورت ذرات ریز شناور در روغن باقی بمانند.
یک فیلتر استاندارد که طبق اصول و از مواد با کیفیت ساخته شده باشد، مانع عبور مواد افزودنی نخواهد بود و از کیفیت روغن نمیکاهد و به غیر از خاصیت اسیدیته تولید شده در روغن به دلیل احتراق، سایر مواد و ذرات حاصل از احتراق را تا حد بسیاری تصفیه میکند. تحقیقات نشان میدهند که فیلتر مناسب، به میزان چشمگیری از آلودگی روغن کاسته و در نتیجه عمر روغن را افزایش میدهد. به این ترتیب یک فیلتر خوب ضمن حفظ خواص روغن موتور و به تاخیر افتادن فرسایش، عمر مفید موتور را نیز افزایش میدهد.
فیلترهای مواد سوختی (گازوئیل، بنزین، مازوت)
بطور کلی برای تصفیه گازوئیل و سایر سوختهای آلی از فیلترهای ظریف میکروتاپ، نمدی یا لولهای استفاده میشود. در فیلترهای نمدی صفحهای یا نمدی لولهای، عامل تصفیه کننده به صورت چند صفحه نمدی روی هم یا به شکل لولهای از نمد است که وظیفه تصفیه سوخت را به عهده دارند. آلودگیهای موجود در سوخت، هنگام عبور از فیلتر در سطح خارجی نمد باقی مانده و سوخت به سمت پمپ انژکتور هدایت میشود. برای سیستمهای سوخترسانی موتورهای پیشرفته امروزی، تمیزی سوخت از اهمیتی ویژه برخوردار است زیرا کمترین آلودگی سبب اختلال در عمل تزریق سوخت به درون سیلندر خواهد شد. بنابر این در اتومبیلهای سبک از فیلترهای میکروتاپ و در خودروهای سنگین و موتورهای دیزل، ترکیبی از یک فیلتر کاغذی میکروتاپ و یک فیلتر نمدی را بکار میگیرند.
۰۹۱۲۳۳۶۷۸۵۷
۰۹۱۲۳۳۶۷۸۵۷